maandag 12 januari 2009

Fotografie: Conclusie

De foto’s van Steidle waren korte tijd onderdeel van het nieuwscircuit en verschenen in krant, tijdschrift en op tv. Vervolgens verslapte de aandacht al snel en werden de foto’s vergeten. Eyes on Darfur en Darfur/Darfur zetten het medium fotografie op een andere manier in, dan de reguliere nieuwsberichtgeving. Beide projecten gebruiken de fotografie in context van een groter geheel; Eyes on Darfur in een interactieve website, Darfur/Darfur in een multimedia presentatie. Beide projecten zijn een voorbeeld van kritische interventie, ze zijn ontstaan als tegenreactie op de mediastilte rondom de genocide. Het zijn projecten opgezet door kritische en betrokken organisaties dan wel individuen die een kritische benadering van het onderwerp vermengen met entertainment om zo een grotere doelgroep te bereiken. (McGuigan 2005: 439) De boodschap van Steidle, Eyes on Darfur en Darfur/Darfur is in alle gevallen hetzelfde: “stop de genocide in Darfur”. Maar de aanpak van de twee laatstgenoemde projecten zijn in die zin een waardevol alternatief op de reguliere berichtgeving omdat het de kijker op een meer persoonlijke manier confronteert met de crisis. Eyes on Darfur toont bewijzen van de crisis met een sterk wetenschappelijke en objectieve insteek. De website biedt de kijker vervolgens de mogelijkheid om eenvoudig kleine acties te ondernemen om Darfur te helpen. Darfur/Darfur geeft de Darfuri een gezicht, het project laat zien wie de Darfuri zijn en hoe ze hun dagelijks leven leven onder de vaak zeer moeilijke omstandigheden. Darfur/Darfur laat zien dat je ook door middel van esthetische beelden kunt leren over een situatie ergens anders ter wereld, zonder dat schokkende beelden van lijken en drama de boventoon voeren.

Beide projecten kunnen ook beschouwd worden als een vorm van re-enactment of heropvoering. Heropvoering is een representatie van gebeurtenissen uit het verleden, met als doel bij de kijker een nieuw engagement met het verleden op te roepen. (Cook 2006: 195) De fotografie wordt ingezet als een methode om het verleden opnieuw te kunnen ervaren. Met betrekking tot Darfur is er sprake van heropvoering van een in dit geval zeer recent verleden, met als doel Darfur niet te vergeten, maar het plaats te geven in het culturele geheugen. Of beide projecten daarin slagen zal pas na verloop van tijd duidelijk worden. De crisis in Darfur is nog niet ten einde en het herinneringsproces is nog in volle gang. De multimedia presentatie Darfur/Darfur reist voorlopig nog de wereld rond om zoveel mogelijk kijkers te bereiken, en de toekomstige satellietbeelden van Darfur zullen moeten aantonen of aan de systematische vernietiging in Darfur een einde komt.

Lees hier verder over de andere media-uitingen over Darfur:

Documentaires
Games
Strips
Televisie

of lees de overkoepelende Conclusie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten