vrijdag 9 januari 2009

PC Games: Markt voor Vrede



In januari 2007 deed Driebit voor Euros voor Vrede met steun van Oxfam Novib, Hivos en het NVDO het project Markt voor Vrede. Euros voor Vrede zet zich in voor duurzame vrede. Met frisse, prikkelende projecten probeert Euros voor Vrede mensen, overheden, bedrijven en scholen te bewegen om middelen aan vrede te besteden en vooral niet aan geweld. Markt voor vrede is een online aandelenmarkt, waarop wordt gehandeld in een maatschappelijk onderwerp. Markt voor Vrede gaat over de verwachtingen van de veiligheid in de Sudanese regio Darfur. Euro's voor Vrede vindt het belangrijk dat jongeren inzicht krijgen in hoe moeilijk het is om te werken aan vrede en veiligheid in conflictgebieden. Ze willen daarom met Markt voor Vrede een breed scala aan informatie aanbieden, waarin zoveel mogelijk invalshoeken op ontwikkelingen in Darfur voor het voetlicht worden gebracht. Wat gaat goed, wat kan beter? De markt stimuleert deelnemers om de informatie tot zich te nemen.

Het spel werkt in de woorden van de site van het spel als volgt: “Op Markt voor Vrede kopen en verkopen deelnemers aandelen, in percentage. Centraal staat de vraag: Wat is de stemming in de media van afgelopen week over de situatie in Darfur? Door het nieuws goed bij te houden, kan de speler voorspellen wat de uitkomst van de Mood Analyser zal zijn. Als een krant bijvoorbeeld schrijft dat hulporganisaties succes boeken, dan is dat positief nieuws. Je kunt dan het beste aandelen met een laag percentage als -50 t/m -35 is de stemming in de media van afgelopen week over de situatie Darfur zo snel mogelijk verkopen, voordat iedereen de aandelen verkoopt en de prijs daalt. Elke maandag om 17:00 uur maakt Euro's voor Vrede de uitslag van de Mood Analyser over de mediastemming van afgelopen week bekend. Wie de juiste aandelen in handen heeft, krijgt extra credits. De deelnemers met de meeste credits winnen een prijs.”

Omdat Markt voor Vrede een Nederlands spel is en omdat het bewust is geschreven voor scholen, en ook alleen deze zich kunnen inschrijven is er over het spel relatief weinig in de pers verschenen. Het initiatief is geprezen, voornamelijk de manier waarop het bewust op jongeren is gericht, maar de werkelijke effecten zijn niet besproken anders dan is gebeurt bij het spel Darfur is Dying Een duidelijk aspect dat bij dit spel wel zeer belangrijk is, en wat bijvoorbeeld Vrij Nederland in haar verslag Spelen voor Darfur duidelijk naar voren brengt, is de noodzaak om de mainstream pers te behandelen en te bestuderen om het spel te kunnen winnen. De aandacht wordt hiermee niet alleen op de crisis in Darfur gevestigd, maar tevens op de mediastilte eromheen. Zo draagt het spel niet alleen bij aan de bewustwording van de crisis van Darfur, maar tevens van de daaromheen ontstane mediastilte.

Markt voor Vrede is een spel dat inspeelt op economische werkelijkheden. Een combinatie tussen economie en spel en tussen winst en armoede, een economisch spektakel. Het spel Markt voor de Vrede valt te beschouwen als een vorm van infotainment, met een sterk educatief doel: de jongeren informeren over de crisis in Darfur, de mensen en de mediastilte.

Toch ligt ook bij deze game, net zoals bij Darfur is Dying, de nadruk op de realiteit van het spel, ook hier draait het om onmiddellijkheid. Het is van belang dat de speler het spel gelooft en de ernst van de werkelijkheid onder ogen ziet. Anders dan bij het spel van MTV draait het hier niet om re-enactment. De betrokkenheid van de speler zit hem bij dit spel eerder in de confrontaties met de gruwelijke werkelijkheid en in het gebrek aan media-aandacht. De speler hoeft zich niet te verplaatsen in een vluchteling in Darfur. Het gaat hier net als bij het spel van MTV om een actieve immersie, de speler gelooft in het spel als in de werkelijkheid en reageert hier actief op. Het spel is één met de werkelijkheid, de speler handelt in het spel alsof het de werkelijke wereld is. Lees verder...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten