zondag 11 januari 2009

PC Games: Inleiding

Annemieke van Leeuwen


De meeste projecten binnen deze blog zijn ontstaan in reactie op de mediastilte rondom de genocide in Darfur. Bij Darfur is het gelukkig nog niet zo dat door de aandacht van de nieuwe media de mediastilte in traditionele media is opgeheven. Veel kranten en televisiejournaals besteden nog steeds zij het minimale ruimte aan de toch zo kritische situatie in Darfur. Het is daarom goed dat kritische burgers tegenwoordig de mogelijkheid hebben om zelfstandig de nieuwe media te benutten om aandacht te eisen voor (bijna) vergeten situaties als die van Darfur. Deze kritische en actieve omgang met media wordt kritische interventie genoemd. (McGuigan, 2005) De toegankelijkheid van Internet heeft ertoe geleid dat aldus de grenzen tussen maker en gebruiker en tussen amateur en professional vervagen zodat het eenvoudiger wordt eigenhandig informatie te verspreiden via massamedia.

Een van de media die daarvoor gekozen is, is de game. Games spelen een steeds belangrijker rol in onze samenleving. Miljoenen gaan er in om, en met name de internetgame die gespeeld kan worden over heel de wereld met mede spelers in elk continent, wint in populariteit. Het is dus niet geheel verrassend dat dit breed verspreide en populaire medium is gekozen om de crisis situatie in Darfur wereldwijd bekend te maken. Ik behandel binnen deze blog drie verschillende games die handelen over het thema Darfur De eerste game heet Darfur is Dying, die werd gemaakt in opdracht van MTV om meer media-aandacht te creëren voor Darfur binnen de populaire media. De tweede game heet Markt voor Vrede, in dit spel draait het voornamelijk om de bewustwording van middelbare scholieren. Het doel is dat die meer inzicht krijgen in hoe moeilijk het is om te werken aan vrede en veiligheid in conflictgebieden. Daarnaast schenk ik nog aandacht aan de game Disarm Darfur die geheel anders is opgezet en misschien minder realistisch overkomt, maar wel degelijk een belangrijke boodschap in zich draagt. Ik richt me bij deze games vooral op de manier waarop zij een kritische interventie bewerkstelligen, hoe ze spelen met de realiteit, de betrokkenheid van de speler en welk effect dat teweegbrengt voor de bewustwording van de crisis van Darfur. Er wordt gekeken naar hoe deze games spelers bewust maken en hoe ze aanzetten tot actie. Slagen zij erin een kijk op de situatie te geven die verder gaat dan de nieuwsbeelden die ‘rampenmoeheid’ in de hand werken? En op welke manier verhouden deze games zich tot het vraagstuk of dit medium geschikt is voor de representatie van serieuze aangelegenheden?

Darfur is Dying
Markt voor Vrede
Disarm Darfur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten